15 Φεβ 2011

Διαφήμιση και απάτη στο διαδίκτυο



Διαβάσαμε σε άρθρο της Ελευθεροτυπίας:

"Ο τρόπος διαφήμισης που έχει επικρατήσει τα τελευταία χρόνια στο διαδίκτυο είναι τα search-based ads (διαφήμιση, δηλαδή, που βασίζεται σε κάποια αναζήτηση). Για παράδειγμα, όταν αναζητάς κάτι συγκεκριμένο στις μηχανές αναζήτησης της Google ή της Yahoo!, στα αποτελέσματα που εμφανίζονται (συνήθως δεξιά στην οθόνη) υπάρχουν συγκεκριμένες διαφημίσεις σχετικές με το θέμα ή το αντικείμενο που αναζητάς. Κάνοντας κλικ σε κάποια από αυτές τις διαφημίσεις συνδέεσαι με την ιστοσελίδα της εταιρείας που διαφημίζεται. Και για κάθε κλικ που γίνεται η εταιρεία πληρώνει ένα προκαθορισμένο ποσό στην Google ή τη Yahoo! Γι' αυτό και ονομάζεται αυτή η μέθοδος pay-per-click (πληρωμή για κάθε κλικ). Κλικ, λεφτά. Κλικ, λεφτά. Κλικ, λεφτά. Τι μπορεί να πάει στραβά με κάτι τόσο απλό;

Αυτού του είδους η διαφήμιση έχει το πλεονέκτημα, απέναντι στον παραδοσιακό τρόπο μέσω τηλεόρασης, ραδιοφώνου και εντύπων, ότι μπορεί να βρει με πολύ συγκεκριμένο τρόπο τον καταναλωτή στον οποίο απευθύνεται, και ως εκ τούτου ο διαφημιζόμενος πληρώνει μόνο για όποιον δει τη διαφήμιση. Για παράδειγμα, εάν εγώ αναζητώ στο Ιντερνετ κόκκινα παπούτσια Adidas, τότε η διαφήμιση της Adidas έχει πραγματικά βρει τον στόχο της. Τόσο επιτυχημένος είναι αυτός ο τρόπος που η Google κέρδισε πέρυσι, σύμφωνα με υπολογισμούς, γύρω στα 6 δισ. δολάρια από αυτή την ιστορία, παραπάνω κέρδος από διαφήμιση, δηλαδή, από οποιοδήποτε τηλεοπτικό δίκτυο ή έντυπο.

Αλλά δυστυχώς ο συγκεκριμένος παράδεισος είναι έτοιμος να μεταμορφωθεί σε μια κόλαση απάτης. Πολλές εταιρείες που διαφημίζονται κατ' αυτό τον τρόπο ανακάλυψαν πως τα περισσότερα κλικ για τα οποία πλήρωναν προέρχονταν από συγκεκριμένες διευθύνσεις, σχεδόν πάντα από αντίπαλες εταιρείες. Το σκεπτικό ήταν πως όσα περισσότερα κλικ γίνονταν τόσα περισσότερα λεφτά θα έπρεπε η εταιρεία να πληρώσει και άρα τόσα λιγότερα χρήματα θα είχε να διαθέσει για μελλοντική διαφήμιση. Έτσι, θα έπεφτε ο ανταγωνισμός και η αντίπαλη εταιρεία θα αγόραζε το διαφημιστικό χώρο στην Google ή τη Yahoo! πολύ φτηνότερα. Σε μια πρόσφατη έρευνα της εταιρείας MarketingExperiment.com υπολογίστηκε πως 29,5% των κλικ δεν προέρχεται από το καταναλωτικό κοινό.

Για να προστατευτούν από τους διάφορους απατεώνες, εταιρείες όπως η Google και η Yahoo! αναπτύσσουν (με γοργούς ρυθμούς) τεχνολογία κατάλληλη να σταματήσει αυτό το φαινόμενο. Παράλληλα, δεν χρεώνουν τις εταιρείες για τα κλικ που καταγράφονται ως ύποπτα. Αν και η αλήθεια είναι πως ακόμα δεν έχουν βρει τη χρυσή τομή και αρνούνται πεισματικά να αποκαλύψουν τι είδος τεχνολογία χρησιμοποιούν και πόσο συχνά συναντάται απάτη. Το σενάριο για το συγκεκριμένο είδος διαφήμισης χειροτέρεψε όταν μια αμερικανική εταιρεία ανακάλυψε πως τα περισσότερα κλικ που δεχόταν προέρχονταν από τη Δανία. Αυτό τους έβαλε σε σκέψη, καθώς οι Δανοί καταναλωτές δεν είχαν κανέναν απολύτως λόγο να ενδιαφέρονται για το προϊόν τους. Η Google και η Yahoo! αρνήθηκαν να αποκαλύψουν για ποια κλικ είχε πληρώσει η εταιρεία και ποια είχαν καταγραφεί ως μη αληθινά. Κι έτσι οι δικηγόροι βρήκαν δουλειά.

Η αλήθεια είναι πως η κατάσταση κοντεύει να ξεφύγει από κάθε μέτρο ελέγχου, αφού, για παράδειγμα, στην Ινδία ευδοκιμούν click farms, εταιρείες που πληρώνουν ανθρώπους να κάνουν κλικ σε συγκεκριμένες διαφημίσεις όλη μέρα. Για διάφορους αναλυτές εάν δεν βρεθεί άμεση λύση στο πρόβλημα, δεν θα υπάρξει μέλλον για αυτού του είδους τη διαφήμιση."

Τι λέτε, μήπως η αποτελεσματικότητα της διαφήμιση στο διαδίκτυο δεν είναι και τόσο απλή υπόθεση τελικά; 

2 σχόλια:

  1. Αλεξανδράκη Αλεξάνδρα
    ΑΜ Μ5ΑΜ1209015

    Είναι γεγονός ότι η ραγδαία ανάπτυξη της τεχνολογίας και ειδικά του Διαδικτύου τα τελευταία χρόνια, έχει να αναδείξει όχι μόνο θετικά αλλά και αρνητικά στοιχεία, κατά τη χρήση της. Η περίπωση της Διαφήμισης μέσω Διαδικτύου, φαίνεται να έχει θερμούς υποστηρικτές από τη μία αλλά και μεγάλους αντιπάλους από την άλλη πλευρά. Με δεδομένο το παράδειγμα που αναφέρεται στο παραπάνω άρθρο, είναι ξεκάθαρο πως σε πολλές περιπτώσεις ο έντονος ανταγωνισμός μεταξύ των επιχειρήσεων, μπορεί να λειτουργήσει ως "απάτη", τόσο μεταξύ των επιχειρήσεων αλλά και μεταξύ των καταναλωτών / χρηστών.
    Ο καταναλωτής που αναζητά πληροφόρηση μέσω του Διαδικτύου, βρίσκεται εκτεθιμένος σε τόσα πολλά μηνύματα, που τελικά σε πολλές περιπτώσεις το Διαδίκτυο και η αναζήτηση σε αυτό, καταντά μια κουραστική και επίπονη διαδικασία. Οι συνεχείς Διαφημίσεις, οι ενημερώσεις και η έντονη προβολή προϊόντων, υπηρεσιών ή πληροφοριών από πολλούς και διαφορετικούς φορείς, καθιστούν τη χρήση Διαδικτύου μια δύσκολη και "χρονοβόρα" υπόθεση για το χρήστη.
    Από την άλλη πλευρά, παραδείγματα όπως το σκόπιμο "χτύπημα" των κλικ σε Διαφημίσεις ανταγωνιστών προκειμένου να εκμεταλλευτούν το κόστος της εκάστοτε εταιρείας, δημιουργεί μια πλασματική εικόνα που καμία σχέση δεν έχει με την πραγματικότητα. Η αποτελεσματικότητα μιας διαφήμισης στο Διαδίκτυο αποτελείται από στοιχεία που θα πρέπει συνεχώς να φιλτράρονται και να λαμβάνονται υπόψη, περιθώρια ασφαλείας. Η αποτελεσματικότητα της διαδικτυακής διαφήμισης θα πρέπει να χρησιμοποιείται κυρίως ως μέτρηση Τάσης (trend) χωρίς να υποχρεώνει τους εκάστοτε αναλυτές, να επιμένουν σε συγκεκριμένα στοιχεία και νούμερα.
    Δυστυχώς, σε αυτήν την περίοδο, δεν ύπάρχει η δυνατότητα ελέγχου της πραγματικής και ειλικρινούς διαφήμισης καθώς οι παρεμβάσεις κάθε είδους δημιουργούν μια πλασματική πραγματικότητα. Ο καταναλωτής διακρίνεται από σύγχυση, ως προς το τι τελικά τον αφορά και τι είναι αυτό που αναζητά. Οι επιχειρήσεις, δεν μπορούν να έχουν μια ξεκάθαρη εικόνα του ενδιαφερόμενου κοινού τους, μιας και οι εξαωτερίκοί παράγοντες που μπορούν να επηρεάσουν τα μετρήσιμα αποτελέσματα, είναι εκτός της ευθύνης και του ελέγχου τους.
    Για άλλη μια φορά, είναι ξεκάθαρο πως όποια τεχνολογική ανάπτυξη και αν επέλθει θα πρέπει να χρησιμοποιείται με μέτρο και με σύνεση. Το μόνο σίγουρο, είναι πως η αποτελεσματικότητα στη διαδικτυακή διαφήμιση, δεν είναι καθόλου εύκολη υπόθεση!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Από όλους αυτούς που θεωρούνται γνώστες των θεμάτων που αφορούν το online ακούμε συνεχώς για την μετρησιμότητα του. Είναι γεγονός ότι είναι κάτι που το χαρακτηρίζει χωρίς να αποκλείει κανείς και τις παρενέργειες του μοντέλου. Όλοι έχουμε ακούσει, μπροστά στον προβληματισμό μας για την επισκεψιμότητα ενός διαδικτυακού χώρου να σου λένε «θα σου φέρω traffic αρκεί να πληρώσεις»… και στην επόμενη ερώτηση «πως», η απάντηση είναι «από έξω, ακόμα και από site με πορνό περιεχόμενο…». Και εσύ ο ανυποψίαστος αναρωτιέσαι πόσο πραγματικά είναι τα στοιχεία που παίρνω από την όποια μηχανή αναζήτησης. Είναι ένα θέμα που το αντιμετώπισα πρόσφατα στη δουλεία μου κατά τη δημιουργία ενός site. Η απάντησή μου ήταν όχι θέλω πραγματικά στοιχεία τα οποία θα έχουν διάρκεια και όχι κάτι που θα πάψει να υπάρχει ότων πάψω να πληρώνω… θέλω να χτίσω τη σχέση με τον επισκέπτη του site όσο χρόνο και αν χρειαστεί για αυτό. Για αυτό ο διαφημιζόμενος απαιτεί όλο και περισσότερο να πληρώνει τα μέσα με click per action, λόγω αυτού του κλίματος δυσπιστίας που έχει δημιουργηθεί.
    Σοφία Πανάγου

    ΑπάντησηΔιαγραφή