Πρόσφατα (24/1/2013) ο Εθνικός Οργανισμός Φαρμάκων εξέδωσε την παρακάτω ανακοίνωση:
"Ο ΕΟΦ, με αφορμή τη συνεχώς αυξανόμενη ανάρτηση στο διαδίκτυο:
Α. διαφημιστικών μηνυμάτων σχετικά με μη συνταγογραφούμενα φάρμακα (ΜΗ.ΣΥ.ΦΑ.),
Β. ενημέρωσης των επαγγελματιών υγείας,
Γ. ιστοσελίδων ενημέρωσης του κοινού για ασθένειες,
υπενθυμίζει ότι η ανάρτηση στο διαδίκτυο των παραπάνω θεμάτων διέπεται από τις ίδιες ακριβώς διατάξεις της Ελληνικής Νομοθεσίας που αφορούν στη διαφήμιση.
Εφιστάται η προσοχή των φαρμακευτικών επιχειρήσεων στην πιστή τήρηση της νομοθεσίας, προκειμένου να αποτραπούν τυχόν προβλήματα και η αντίστοιχη επιβολή των προβλεπόμενων κυρώσεων.
Ο Πρόεδρος του ΔΣ/ΕΟΦ
Καθηγητής Ι. Τούντας"
Πιστεύετε ότι οι υπάρχουσες διατάξεις της Ελληνικής Νομοθεσίας που αφορούν στη διαφήμιση, επαρκούν για να καλύψουν το φαινόμενο της συνεχώς αυξανόμενης ανάρτησης πληροφοριών για ζητήματα υγείας στο διαδίκτυο;
Υπάρχουν κατά τη γνώμη σας περιπτώσεις και καταστάσεις που η Ελληνική Νομοθεσία για την διαφήμιση δεν επαρκεί;
Τι νομίζετε;
Είναι πολύ δύσκολο έως αδύνατον να αφαρμοστεί το ίδιο πλαίσιο στο διαδίκτυο - ή τουλάχιστον είναι εύκολο να παρακαμφθεί!
ΑπάντησηΔιαγραφήΟι νόμοι και οι διατάξεις της Ελληνικής Νομοθεσίας που αφορούν την επικοινωνία και έχουν θεσπιστεί για να προστατεύσουν τους καταναλωτές σίγουρα εμφανίζουν αδυναμίες και δεν επαρκούν 100% για την αντιμετώπιση του φαινομένου της συνεχώς αυξανόμενης ανάρτησης πληροφοριών στο διαδίκτυο σχετικά με θέματα υγείας.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑκόμη όμως και αν δεν παρουσιάζονταν κενά στην παροχή πληροφόρησης και στην προσπάθεια περιορισμού της προώθησης επιβλαβών προϊόντων και καταναλωτικών συνηθειών, η εφαρμογή της Νομοθεσίας στο διαδίκτυο θα ήταν εξαιρετικά δύσκολη.
Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η διεξαγωγή ελέγχου για τον εντοπισμό των αδικημάτων και για την αντίστοιχη επιβολή κυρώσεων απαιτεί εξειδίκευση και υψηλή κατάρτιση. Επίσης, επειδή το τεχνολογικό περιβάλλον αλλάζει ραγδαία, απαιτείται πολύς χρόνος και προσπάθεια από τους νομοθέτες προκειμένου να ενημερώνονται διαρκώς για τις εξελίξεις και να τροποποιούν αναλόγως τη νομοθεσία.
Ο φαρμακευτικός Σύλλογος Σερρών είχε ανακοινώσει (όχι όμως πρόσφατα) κάποιες καλές οδηγίες για τη διαφήμιση στα μη συνταγογραφούμενα φάρμακα. Σας παραθέτω τα κύρια 3 σημεία:
ΑπάντησηΔιαγραφήΚάθε διαφήμιση μη συνταγογραφούμενου φαρμάκου η οποία απευθύνεται στο κοινό, πρέπει να περιλαμβάνει τουλάχιστον τα εξής τρία είδη πληροφοριών :
Ι-την εμπορική ονομασία του φαρμάκου και την κοινόχρηστη ονομασία
ΙΙ.-τις απαραίτητες πληροφορίες για τη σωστή χρήση του φαρμάκου
ΙΙΙ- ρητή και ευανάγνωστη προτροπή να διαβαστούν προσεκτικά οι οδηγίες που αναγράφονται στο εσώκλειστο φυλλάδιο ή στην εξωτερική συσκευασία, ανάλογα με την περίπτωση.
Κατά παρέκκλιση από τα παραπάνω, η διαφήμιση ενός φαρμάκου στο κοινό μπορεί να περιλαμβάνει μόνο την εμπορική ονομασία του φαρμάκου, όταν αποκλειστικός σκοπός της διαφήμισης είναι η υπενθύμιση της ονομασίας αυτής. Η αναγραφή οποιασδήποτε άλλης πληροφορίας στη διαφήμιση, πρέπει να συνοδεύεται από τις πληροφορίες ΙΙ και ΙΙΙ.
πηγή: http://bit.ly/12tvAEf
Παρόλα ταύτα τόσα παρασκευάσματα κυκλοφορούν με διαφημιστικά μηνύματα στο διαδίκτυο και που πιθανά πληρούν τις παραπάνω 3 προϋποθέσεις, είναι όμως επιβλαβή. Ο κόσμος δεν γνωρίζει πόσο επιβλαβή μπορεί να είναι κάποια συστατικά του ακόμα και ανα αυτά αναγράφονται. Αρα δεν θα έπρεπε καν να κυκλοφορούν ελεύθερα. Η μόνη λύση και δική μας προστασία, μιας και η νομοθετική προστασία υφιστάται μόνο εκ των υστέρων.... είναι η δική μας αποχή! Ο,τι δεν εμπιστευόμαστε πλήρως και δεν υπάρχει στο φαρμακείο μας, ας το αφήσουμε καλύτερα...
http://www.exitnews.gr/enochos-gia-to-thanato-ekatontadon-anthropon-o-gkourou-tis-diaitas/
ΑπάντησηΔιαγραφήΕπιτέλους ένας τιμωρήθηκε! Κρίθηκε ένοχος ο γάλλος γιατρός που συνταγογραφούσε "φάρμακο" για δίαιτα με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους ίσως και 2.000 άνθρωποι! Βέβαια ο τύπος είναι 72 χρονών και είχε ήδη συνταξιοδοτηθεί
To Διαδίκτυο είναι μη ελεγχόμενο, με την έννοια ότι δεν υπάρχει κάποια ενιαία κυβερνητική ή άλλη αντίστοιχη αρχή, η οποία θα ελέγχει το περιεχόμενό του πριν αυτό δημοσιευθεί. Όπως χαρακτηριστικά λέγεται "το Διαδίκτυο ελέγχεται από τους χρήστες του". Βεβαίως, οι νομοθετικές ρυθμίσεις κάθε χώρας, θα πρέπει να παρεμβαίνουν για την αναστολή διαφημίσεων όταν ο τρόπος χρήσης των προϊόντων που προβάλουν μπορεί να είναι επιβλαβής για τον καταναλωτή.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣύμφωνα με έρευνα που πραγματοποιήθηκε το Μάιο του 2011 από το φορέα Παρατηρητήριο για την Κοινωνία της Πληροφορίας, σχετικά με τη «Χρήση του Διαδικτύου από τους Έλληνες», ο τομέας που παρουσίασε τη μεγαλύτερη αύξηση (σχεδόν διπλασιασμό, από το 27% στο 50%) από πλευράς ενδιαφέροντος των χρηστών, ήταν η αναζήτηση πληροφοριών για θέματα υγείας. Η Ελληνική Νομοθεσία υστερεί στο να αντιμετωπίσει τις απαιτήσεις που δημιουργούνται από την αναξιόπιστη παράθεση πληροφοριών για θέματα υγείας αλλά και διαφημίσεων που παραπληροφορούν τον καταναλωτή για τις δυνατότητες των μη συνταγογραφούμενων φαρμάκων. Αναμφισβήτητα, λοιπόν, η πολιτεία και οι αρμόδιοι φορείς αντιλαμβανόμενοι την ανάγκη που προκύπτει, θα πρέπει να δώσουν την δυνατότητα έτσι ώστε η διάθεση της ιατρικής πληροφόρησης να είναι άμεση, ευέλικτη αλλά και ιατρικά τεκμηριωμένη.